| |
وب : | |
پیام : | |
2+2=: | |
(Refresh) |
موبینگ (Mobbing)چیست؟
موبینگ یعنی کارمند، دانش آموز یا فردی در جامعه چنان تحت فشار تبعیض، تحقیر توهین و آزار و اذیت قرار می گیرد که دیگر شرایط برایش قابل تحمل نیست.
کارمندی که بسیار وظیفه شناس و دقیق و صادق است از طرف مدیر و اطرافیانش مورد تمسخر قرار می گیرد چون درست کاری او منافع آنها را به خطر می اندازد. یا استاد دانشگاهی که علاوه بر کار و تدریس و تحقیق و مقاله نویسی و امور مرتبط به وظایف دانشگاهی در امور اجتماعی مشکلات و چالش های جامعه وارد می شود از طریق مخالفین و منافع داران، حسودان و مدیران دانشگاه و موسسه مورد تبعیض فشار و تهدید قرار می گیرد که فقط به نوشتن مقاله و تحقیق بپردازد و کاری با چالش های اجتماعی و کشور و مردمش نداشته باشد و آنقدر فشار و تبعیض و تحقیر و توهین را بر او می افزایند تا یا اخراج شود تا خود استعفا دهد یا کلا آن محل را ترک کند.
موبینگ در محل کار، خانه، مدرسه و جامعه عامل بسیاری از معضلات اجتماعی فرار از خانه، بیکاری، طلاق؛ اعتیاد، خود کشی، انتقام گیری، اوباش گری، بد اخلاقی، عصبانیت، قتل و جرایم دیگر می شود.
از بسیاری از موارد موبینگ می توان نتیجه گرفت که آغاز موبینگ معمولاً در اثر جابجایی مقامی کارمندان می باشد مثلاً کارمند جدیدی که تازه وارد یک قسمت می شود بیشتر مورد آزار روانی قرار می گیرد، یا وقتی که رئیس قسمت عوض می شود احتمال اینکه او کارمندی را آزار بدهد زیاد است و حتی ممکن است خودش مورد آزار روانی کارمندان قرار گیرند.
کانل تلگرامی عشق پول،دنیای تجارت کلیک کنید
تاثیرات موبینگ:
مخدوش نمودن یا از بین بردن اعتماد بنفس قربانی . دچار شدن به بیماری پارانویا و اغتشاش ذهنی . دوری گزیدن از اجتماع . احساس ترس ، خجالت ، عصبانیت ، حسرت.همچنین موبینگ باعث اختلالات جسمی و روانی همچون گریه ، خوابهای آشفته ، بالا رفتن فشار خون ، حتی بیماریهای قلبی و عروقی میگردد.
راههای مبارزه با موبینگ
انضباط در کار جهت جلو گیری از هر گونه اخطار.
انجام کارهایی که دستور کتبی ابلاغ شده باشند نه شفاهی.
دوری جستن از موب کنندگان
شناخت موبینگ و حفظ اعتماد به نفس خود.
البته در کنار این موارد گفته شده در بسیاری از سازمان های اروپایی جزء دروس آموزشی حین کار، دروسی هم در زمینه موبینگ یا آزار روانی در محیط کار برای کارمندان پیش بینی شده است، زیرا اکثر سازمان ها ضرر اقتصادی ناشی از موبینگ را محاسبه کرده اند. در حقیقت تنها کارمند آزار دیده ضرر نمی کند بلکه بعلت غیبت مکرر کارمند و عدم انجام صحیح کار بعلت ناراحتی روحی که کارمند دچار آن است باعث کاهش تولید سازمانی می شود و ضرر سنگینی به سازمان مربوطه می زند.
چگونه در شغل جدیدمان با همکاران و اعضای تیم خود رابطهی خوبی برقرار کنیم؟
مطمئنا در بیشتر مصاحبهها شنیدهاید که می گویند بهترین بخش در مورد یک شغل افرادی هستند که با آنها کار می کنید. همکاران شما کسانی هستند که بیشتر وقت خود را با آنها سپری می کنید. به همین ترتیب، همراه شدن با آنها بسیار مهم است و تاثیر مستقیمی بر تجربه شما در کار دارد، بنابراین داشتن رابطهی خوب با آنها بسیار اهمیت دارد.
متاسفانه، مصاحبه ها شاخص های خوبی برای اینکه آیا در طولانی مدت با همکارانتان رابطهی خوبی خواهید داشت نیستند. درست است که شخصیت تیم خود را درک خواهید کرد، اما تا زمانی که هر روز با آنها ارتباط برقرار نکنید، نمیتوانید بفهمید که کار کردن با آنها چگونه است.
با این وجود، چیزهایی هست که می توانید با انجام آنها اطمینان حاصل کنید که همه چیز مثبت پیش برود:
▪️فعال باشید و مالکیت را در دست بگیرید
به افراد نشان دهید که می توانند در ابتکار عمل به شما تکیه کنند و برای انجام کارها سعی کنید اولین نفری باشید که داوطلب میشود؛ چه آن کار ایجاد یک استراتژی برای مشتری باشد چه برنامهریزی برای یک روز کار. مسئولیت اجرای پروژه از ابتدا تا انتها را بر عهده بگیرید. از یک تقویم مشترک یا ابزار مدیریت تیم استفاده کنید تا اطمینان حاصل شود که همه نقششان را میدانند و پیشرفت را چک کنید.
با در دست گرفتن مالکیت کارها و فعال بودن، همکارانتان در آینده به شما بیشتر اعتماد خواهند کرد چون می دانند شما کار را به پایان میرسانید.
▪️با تیم خود ارتباط برقرار کنید
چگونگی ارتباط برقرار کردن با تیمی که کار میکنید را دریابید. آیا آنها به طور مداوم پیام میدهند، ایمیل ارسال میکنند یا بیشتر دوست دارند مکالمات رو در رو داشته باشند؟ با اتخاذ شیوه ترجیحی ارتباطات آنها ارتباطات موثرتر و بهتری میتوانید با آنها برقرار کنید.
کانال تلگرامی عشق پول،دنیای تجارت کلیک کنید
▪️مثبت و انعطاف پذیر باشید
گاهی ممکن است بعد از استخدام از بعضی چیزها شگفتزده شوید. مثلا تصور کنید کارهای جدیدتان را شروع کردهاید، رئیستان به زودی به دلیل مرخصی زایمان برای مدتی کار را ترک خوهد کرد یا انتظار کار روی پروژهای را داشتید اما از شما میخواهند روی پروژه دیگری کار کنید. در چنین مواقعی باید انعطافپذیر باشید و منعطفانه برخورد کنید و به هر آنچه برایتان پیش میآید به چشم یک فرصت جدید برای رشد یا کسب مهارتی تازه نگاه کنید.
چشمانداز مثبت به شما کمک میکند بتوانید به درک بهتر و واضحتری از موقعیت برسید و همکارانتان هم اشتیاق بیشتری برای کار کردن با شما خواهند داشت.
▪️بر اهداف تیمی، به جای اهداف فردی تمرکز کنید
زمانی که کار جدیدی را شروع میکنید ممکن است از اینکه باید لیاقت، ارزشها و شایستگیهایتان را نشان دهید احساس فشار کنید؛ با این حال تمام سعیتان را بکنید که بتوانید تصویری از خود نشان دهید که همتیمیهایتان به این نتیجه برسند که برای رسیدن به اهداف تیم میتوانند روی کمک شما حساب کنند.
زمانی که یک پروژه تکمیل میشود کار همه اعضای تیم را به رسمیت بشناسید. تیمهایی که اعضای آن کار یکدیگر را ستایش میکنند و به خوبی با یکدیگر کار میکنند بسیار کارآمدتر هستند. با این کار به سایر اعضا نشان میدهید که اهداف تیم و عملکرد آنها برایتان اهمیت ویژهای دارند.
▪️به موقع سر کار حاضر شوید
با سر وقت بودن، وجهه خوب و مناسبی از خود نشان میدهید. اگر بتوانید زمانی سر کار حاضر شوید که اولین نفر باشید بسیار خوب است. زمانی که به موقع سر کارتان حاضر میشوید خلقو خویتان بهتر است، از این رو بهتر میتوانید دل همکارانتان را به دست بیاورید و ارتباط موثر و مثبتی با آنها برقرار کنید.
علائمی که نشان می دهند شغلتان سلامت روان شما را تهدید می کند
اگر شما یک کارمند هستید، باید به سلامت روانی خود اهمیت دهید و در صورتی که احساس کردید در خطر آسیب هستید، باید در پی اصلاح شرایط کاری خود برآیید. همچنین اگر رئیس یک کسب و کار هستید نیز باید همواره سلامت روانی کارمندان را زیر نظر داشته باشید و در صورتی که احساس کردید آنها از این حیث در خطر هستند، در پی اصلاح شرایط محیط کار باشید.
در ادامه قصد داریم شش نشانه ای را بررسی کنیم که نمایانگر اثر مخرب شغل بر سلامت روان تان هستند.
1- صبح ها به سختی بیدار می شوید: اگر این احساس بیشتر روزها به سراغتان می آید نشان از استرس بیش از حدی است که در اثر کار به شما وارد می شود.
2- فکر می کنید باید 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز برای کارتان در دسترس باشید: این کار به مرور به سلامت کارمندان آسیب می زند و تعادل بین کار و زندگی را بر هم می زند.
کانال تلگرامی عشق پول،دنیای تجارت کلیک کنید
3- در حین کار استراحت نمی کنید: استراحت نکردن حین کار می تواند به سلامت روان افراد آسیب بزند. از سوی دیگر تفریح و استراحت های کوتاه، می تواند شادابی و نیز رضایت شغلی افراد را در حین کار افزایش دهد.
4- ارتباط اجتماعی با سایر کارمندان ندارید: اگر یک شغل برای کارمندان طاقت فرساست، ارتباط اجتماعی بین آنها می تواند از میزان اضطراب بکاهد.
5- تصور می کنید هر لحظه ممکن است اخراج شوید: عدم امنیت شغلی یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد اضطراب و نیز افسردگی کارمندان است.
6- هنگام انجام کارهای خود احساس گناه می کنید: محیط برخی از شرکت ها پر خطر هستند. این مسئله می تواند به علت مشکلات ناشی از شرایط کاری پر مخاطره، تولید محصولات خطرناک یا سایر موارد ایجاد شود.
چرا بعضی شرکتها کارکنان بد را اخراج نمیکنند؟
وقتی یک کارمند افتضاح اخراج نمیشود، معمولا به یکی از دلایل زیر است:
مدیر او نمیتواند خودش را وادار کند که وارد یک گفتوگوی دشوار شود. اینکه به یک نفر بگوییم «عملکردت ضعیف است» سخت است.
اخراج کردن سخت است، اما اینها بخشی از وظایف یک مدیر است. با این حال خیلی از مدیران دوست ندارند با این مسائل روبهرو شوند.
مدیر او فکر میکند پیدا کردن یک نیروی جدید، استخدام و آموزش دادنش، هم زمانبر است، هم انرژی بر.
البته این درست نیست. استخدام کردن دردسر دارد، اما فقط برای یک مدت کوتاه. کار کردن با یک کارمند ضعیف دردسرش بیشتر و طولانیتر است.
کانال تلگرامی عشق پول،دنیای تجارت کلیک کنید
مدیر دلش برای آن کارمند میسوزد. احساس دلسوزی نسبت به کسی که ممکن است کارش را از دست بدهد طبیعی است. دلسوز بودن خوب است، اما اگر با او صادق باشیم، مشکلات را صراحتا برایش توضیح دهیم و به او کمی زمان دهیم که تغییر کند بیشتر در حقش لطف کردهایم.
بهعلاوه، مدیری که سعی دارد با کارمند مشکلدار مهربان باشد، باید بداند که دارد در حق بقیه کارکنان که کارشان تحت تاثیر آن کارمند قرار گرفته، ظلم میکند.
مدیر کاری نمیکند به این امید که کارمند خودش استعفا دهد. این هم یک رویکرد نادرست است، درست مثل اینکه ببینید فروشتان پایین آمده و امیدوار باشید که بدون دخالت شما همه چیز روبهراه شود. با این طرز فکر ممکن است مجبور شوید سالها عملکرد بد آن کارمند را تحمل کنید که نتیجهاش ناامیدی و تضعیف روحیه بقیه است.
در بعضی از شرکتها، اخراج یک کارمند آنقدر کاغذبازی و دردسر دارد و آنقدر زمانبر است که مدیر فکر میکند به دردسرش نمیارزد. خیلی از شرکت ها این باور غلط را دارند که اگر اخراج کارکنان کلی کاغذبازی و تشریفات داشته باشد، کسی نمیتواند از نظر قانونی از آنها ایراد بگیرد.
کارمند بد، با پارتی به شرکت آمده یا پشتش به یک آدم مهم گرم است. این یک مورد نادر است، اما گاهی کارمند بی کفایت تا ابد اخراج نخواهد شد، چون یک آدم مهم از او حمایت میکند؛ مثلا مدیر ارشد اجرایی یا حتی حامی مالی شرکت.
گاهی هم کارمند مربوطه، میان افراد جامعه سرشناس است و کارفرما میترسد که اخراج او، واکنشهایی از سوی جامعه به دنبال داشته باشد.
نحوه سؤال کردن مدیران باهوش و کارآمد در محل کار
خیلی از ما در زندگیمان با پرسشهایی مواجه می شویم که پاسخ آنها را می دانیم، اما با این حال دوست داریم نظر دیگران را هم جویا شویم. گاهی بعد از پرسیدن این سؤالات احساس کم هوشی کردهایم، در بیشتر مواقع واکنش دیگران سبب ایجاد چنین احساسی در ما شده است. مهم این است چطور از دیگران سؤال بپرسیم.
افراد باهوش از دیگران سؤالاتی می پرسند که پاسخهای خوب و متنوعی دارد و می توانند چیزهای خوبی از آنها یاد بگیرند.
مشکل اینجاست که ما سؤالات محدودکنندهای داریم. بگونهای سؤال می کنیم که پاسخ آن از قبل مشخص است. حتی در خیلی موارد اصلاً به پاسخ طرف مقابلمان توجه نداریم. چون طوری سؤال میپرسیم که پاسخ آن واضح و روشن است.
◀️ سؤالات اشتباه در محیط کار و بهترین جایگزین برای آنها:
▪️سؤالاتی که برای دریافت تائید دیگران پرسیده می شود
این سؤالات تنها ذهن طرف مقابل را محدود می کند. پس او به جای فکر کردن و ارائه بهترین راه حل، تنها پاسخ دلخواهتان را به شما می دهد. مانند اینکه بپرسیم: "بهتر نیست آن سفارش را همین طور که هست تحویل دهیم؟ به نظر شما باز هم باید منتظر بمانیم؟"
خیلی از این سؤالات تنها یک پاسخ دارند و پاسختان کاملاً واضح و روشن است.
می توانید این سؤالات را بدین صورت مطرح کنید:
"به نظر شما درباره این سفارشها چه کاری می توانیم انجام بدهیم؟ فکر می کنید بهتر است چه کار کنیم؟"
این سؤالات پاسخ اصلی را در بر ندارد و هر یک از آنها به طرف مقابل امکان می دهد درباره پاسخ خوب فکر کنند. برای این سؤالات پاسخهای زیادی هم وجود دارد.
▪️سؤالاتی که تنها دو گزینه پیش روی طرف مقابل قرار می دهد
تصور کنید می خواهید یک سفارش به دست مشتری برسانید اما در بین راه متوجه می شوید کیفیت مطلوبی ندارد. درباره آن چاره اندیشی می کنید و فقط دو راه حل برای آن دارید که هر دو جوانب مثبت و منفی دارند. اکنون از اعضای گروهتان سؤال می کنید و دو راه حل مقابلشان می گذارید. "به نظر شما باید تمام کار را از اول شروع کنیم؟ یا باید ادامه دهیم و امیدوار باشیم مشتری متوجه نقصان سفارش نمی شود؟"
اعضای تیم یکی از این دو راه حل را انتخاب می کنند؛ زیرا تنها دو راه حل محدود وجود دارد و ذهنشان به همین دو راه معطوف است. قطعاً راه حل بهتری هم وجود دارد که شما به آن توجه نکردهاید.
پس با پرسش اشتباه و محدودتان، قدرت تفکر درباره راه سوم را از اعضای تیم گرفتهاید. نباید ذهن اعضای گروهتان را تنها با چند راه حل محدود کنید.
کانال تلگرامی عشق پول،دنیای تجارت کلیک کنید
▪️سؤالاتی که واقعاً برای دانستن پرسیده نشدهاند
فکر می کنید اگر درباره چیزی سؤال کنید ضعف خود را نشان دادهاید؟ آیا بهعنوان یک مدیر ضعیف و آسیب پذیر جلوه می کنید؟ شاید حق با شما باشد. بهترین راه این است به جای سؤال پرسیدن، توضیح بخواهید. سؤال خود را به این صورت مطرح کنید:
"راه حل شما مرا تحت تأثیر قرار داد. تصور کنید من هیچ اطلاعی در این باره ندارم، چطور می توانید آن را برایم توضیح دهید؟"
◀️ نکاتی درباره نحوه بیان سؤال:
▪️سؤال خود را در قالب یک جمله بیان کنید
باید سؤالاتتان را واضح و با جزئیات بپرسید، اما تنها به یک جمله محدود شوند. برای مثال: "چطور می توان کیفیت محصول را بهبود داد؟"
▪️تنها وقتی برای سؤالاتتان گزینهای مطرح کنید که هیچ گزینه دیگری ممکن نیست
البته این موضوع در بیشتر مواقع صادق نیست؛ زیرا معمولاً برای هر مشکلی راه حلهای زیادی وجود دارد.
▪️پاسخ را در سؤالات خود نگنجانید
اگر پاسخ را می دانید، نیاز نیست آن را در سؤالتان بگنجانید. پس سؤالاتی که می پرسید، نباید پاسخهای احتمالی داشته باشد.
▪️تا جای ممکن کمتر حرف بزنید
وقتی از دیگران سؤال می کنید به معنای آن است که می خواهید چیزی که درباره این موضوع می دانند یا حدس می زنند را بدانید. پس ساکت بمانید و تنها گوش دهید. وقتی از فردی به روش درست سؤال می پرسید، باید انتظار داشته باشید چیزهای زیادی از پاسخهای او یاد بگیرید.
ایده های خوب حاصل تلاش های جمعی هستند.
اگر از مردم سوال کنید که چه کسی تئوری فرگشت(تکامل) را ارائه کرده است، تعداد زیادی از آن ها خواهند گفت چارلز داروین. اما تحقیقات تازه ای را دانشکده ی اقتصاد لندن و دانشگاه هاروارد انجام داده اند که این جواب را زیر سؤال می برد، یا دست کم پیچیدگی های خاصی به آن اضافه می کند. موضوع این تحقیق این است که داروین فقط بنیان گذار نظریه ی فرگشت نبوده است، بلکه فرگشت در واقع حاصل تفکران چندین آدم مختلف بوده است.
دانشکده ی اقتصاد لندن، الگوی جدید خود را ارائه کرده است که در آن از چگونگی کارکرد نوآوری می گوید: «ایده ها و فناوری های امروزه، حاصل ذهن تعداد کمی نابغه ی آینده نگر نیست، بلکه حاصل تفکرات جوامع و شبکه های اجتماعی ای است که حکم یک مغز همگانی را دارند.»
مایکل موتوکریشنا که مدیریت این پروژه را در دانشکده ی اقتصاد لندن بر عهده داشت، توضیح می دهد: «ما در زمان کار و زمانی که دو نفر به صورت همزمان به ایده ای جدید دست پیدا می کنند، می توانیم ناظر این فرایند باشیم. درست مانند اتفاقی که در مورد چارلز داروین و الفرد والاس راجع به تئوری انتخاب طبیعی افتاد. داروین و والاس به جای آن که به صورت جداگانه کار کنند تا خود را قهرمان نشان دهند، هر دو در یک محیط فرهنگی بودند، هر دو کتاب هایی مشابه مطالعه کردند و هر دو به جزیره ها و مناطق جغرافیایی مشترک از نظر تنوع زیستی مسافرت کردند.»
کانال تلگرامی عشق پول،دنیای تجارت کلیک کنید
موتوکریشنا می گوید: «برای نوآور بودن، به جای آن که هوش بیشتری داشته باشید، بهتر است بیشتر اجتماعی باشید. تردیدی در این قضیه وجود ندارد که تخصص های خام افراد با همدیگر تفاوت دارد. اما چیزی که باعث تفاوت بین استیو جابز و یک فرد عادی می شود، در حقیقت قرار گرفتن شخص در معرض ایده های نو، فوق العاده و متفاوت است.»
او در ادامه این طور بیان می کند که :«اگر دوست دارید فرد خلاقی باشید، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که با کسانی که با شما هم نظر نیستند و نظر متفاوتی دارند، هم کلام شوید.»
این تحقیق همچنین به ۳ عامل اشاره می کند که باعث تقویت قدرت خلاقیت در گروه های انسانی می شود:
▪️اولین عامل اجتماعی بودن این است که شما با افراد زیادی آشنا شوید و با آن ها در ارتباط باشید.
▪️دومین عامل، وفاداری در منتقل کردن ایده ها یا توانایی به یاد آوردن آن ها به صورت دقیق است.
▪️در نهایت هم، باید از تجربه گرایی حمایت شود چون افکار گروهی انسانی باعث می شود تا سریع تر به ایده های نوآورانه و جدید دست پیدا کرد.
درست است که موتوکریشنا و همکارش از تاثیر این عوامل در سطح یک جامعه حرف می زنند، اما شما می توانید از این ایده حتی در سطح یک گروه کوچک هم استفاده کنید. اگر گروه های خلاق تری دوست دارید، باید تلاش کنید تا تنوع در گروهتان ایجاد شود، باید فرآیند های لازم و کافی در گروهتان وجود داشته باشد تا از ایده ها به نحو احسن استفاده نمایید، و همین طور از تجربه گرایی استفاده کنید و از شکست های مختلف که ممکن است همراه آن پیش بیایند، نترسید.
مهارتی که افراد حرفهای را متمایز میکند!
انگیزهبخشی به خود کار سختی است. تلاش برای مقاومت کردن در ادامه یک کار، پروژه یا حتی ماندن در یک شغل، مثل این است که بخواهید با گرفتن موهایتان، خودتان را از یک باتلاق بیرون بکشید. همه ما بهطور طبیعی تمایل داریم از یک تلاش مستمر فرار کنیم و هیچ میزانی از کافئین یا پوسترهای انگیزشی هم در این میان کمکی نمیکنند.
اما خودانگیزهبخشی اثربخش یکی از اصلیترین کارهایی است که افراد حرفهای با دستاورد بالا را از هر کس دیگری مجزا میکند. بنابراین، چگونه میتوانید به خودتان جرات به جلو پیش رفتن را بدهید، حتی اگر این حس را نداشته باشید؟
انگیزه داشتن کاملا یک امر شخصی است. چیزی که به شما قدرت و اراده حرکت کردن را میدهد، ممکن است برای من کاربردی نداشته باشد و برخی افراد نسبت به دیگران، پشتکار و اصرار بیشتری برای پیش بردن کارها دارند.
اگر تا به حال به خاطر بهانه آوردن، طفره رفتن از انجام کار یا نداشتن تعهد لازم، نتوانستهاید به یک هدف دسترسپذیر برسید – و این برای همه ما اتفاق افتاده – چهار مجموعه تاکتیک زیر به شما کمک میکنند به جلو حرکت کنید.
کانال تلگرامی عشق پول،دنیای تجارت کلیک کنید
1- هدف تعیین کنید، نه برنامههای عادی و روزمره
مشخص کردن آرزوهای کلی و انتزاعی – مثل «نهایت تلاش خود را کردن» - در مقایسه با یک هدف دقیق و ملموس – مثل قرارداد بستن با ۱۰ مشتری جدید در ماه یا ۱۰ هزار قدم پیادهروی کردن در یک روز – معمولا اثربخشی کمتری دارند. بهعنوان اولین قانون کلی، هر هدفی که برای خودتان تعیین میکنید یا با آن موافقید، باید خاص و جزئی باشد.
2- پاداشهای اثربخش را پیدا کنید
برخی وظایف یا جنبههای یک شغل بسیار سخت و طاقتفرسا هستند که در این صورت، ایجاد انگیزههای بیرونی برای خودتان در کوتاه مدت یا میانمدت میتواند مفید باشد؛ بهخصوص اگر خود سازمان شما این مشوقها و انگیزهها را در نظر میگیرد. مثلا میتوانید به خودتان وعده بدهید که با تمام کردن یک پروژه، چند روز به تعطیلات بروید یا اگر مقدار مشخصی وزن کم کردید، برای خودتان یک هدیه بخرید. اما مراقب باشید از انگیزههای بد و گمراهکننده دوری کنید.
3- پیشرفت را تقویت کنید
وقتی افراد به سمت یک هدف حرکت میکنند، اوایل اشتیاق فراوانی دارند که آنها را به هیجان میآورد و بعد در اواسط مسیر کمی کند میشوند و اگر انرژی خود را بازیابی نکنند، به احتمال زیاد از حرکت میایستند. بهعنوان مثال، برنامههای ۳۰ روزه رژیم غذایی که به افراد داده میشود، معمولا در روزهای اول تمام و کمال رعایت میشود، اما به اواسط برنامه که میرسد، افراد به تشخیص خودشان برخی موارد را حذف یا اضافه میکنند.
برای مقابله با چنین الگویی، روشهای مختلفی وجود دارد.مثلا اگر شما هدف کلی خود را به اهداف خرد و کوچکتر بشکنید – مثلا به جای اینکه اهداف فروش ما فصلی باشد، آنها را هفتگی کنید – زمان کمتری برای رسیدن به آن هدف خرد شده لازم است و دیگر دچار رکود نمیشوید.
4- نفوذ دیگران را مهار کنید
وقتی همکاری را میبینیم که کاری را به سرعت انجام میدهد، احساس ناامیدی میکنیم و به این شرایط به دو شکل واکنش نشان میدهیم: یا او را سرلوحه قرار میدهیم و سعی میکنیم آن رفتار را کپی کنیم یا انگیزهمان را از دست میدهیم و فکر میکنیم بهتر است این کار را شخص دیگری انجام دهد.
یک قانون این است که هیچگاه بهصورت منفعل نظارهگر همکاران جاهطلب، بهرهور و موفق خودمان نباشیم. این کار حتما انگیزه ما را از بین میبرد. در عوض، با این افراد در مورد اینکه با سختکوشی خود به چه چیزی میخواهند برسند و چرا انجام کاری را توصیه میکنند، گفتوگو کنیم. گوش دادن به آنچه افراد الگو در مورد هدفهایشان میگویند، به شما کمک میکند ایده بیشتری بگیرید و به دیدگاههای خودتان برسید.
نگرش شما، همه چیز است
اگر در زندگی نگرش مثبت داشته باشید اتفاقات مثبتی برایتان رخ خواهد داد و اگر نگرشتان منفی باشد هیچگاه به موفقیت نمیرسید.
یکی از مهمترین اقداماتی که میتوانید در جهت دستیابی به بهترین پتانسیل زندگی خود بکار برید، یادگیری نظارت بر نگرش و تأثیر آن بر عملکرد کار، روابط و افراد اطراف شماست.
ذهن شما یک کامپیوتر است که میتواند برنامهریزی شود. شما میتوانید انتخاب کنید که آیا نرم افزار نصب شده کارآمد باشد یا غیر کارآمد. گفتگوی درونی شما، نرم افزاری است که نگرش شما را تنظیم میکند و تعیین میکند که چگونه خود را به جهان اطراف ارائه دهید. شما بر برنامه نویسی کنترل دارید. آنچه که در آن قرار میدهید، در دنیای بیرون، منعکس میشود.
بلندترین و با نفوذترین صدایی که میشنوید صدای درونی خود شماست. پیامهایی که شما اجازهی وجودشان را میدهید، میتواند برای شما یا بر علیه شما کار کنند. میتوانند خوش بین یا بدبین باشند. میتوانند شما را پایین بیاورند یا تشویق کنند. شما فرستنده و گیرنده را کنترل میکنید، اما فقط اگر به طور آگاهانه مسئولیت و کنترل مکالمه داخلی خود را بر عهده داشته باشید.
در اینجا 10 استراتژی از جعبه ابزار نگرش برای بهبود نگرش شما معرفی میشود:
1- مربیگری خود از طریق تائید
تائید روزانه و چندین بار در روز منجر به خلق آثار مثبت در ناخودآگاه شما میشود. در تائید از کلمات قدرتی، اعتقادی و ایمانی استفاده میشود. شما پاسخ مثبت به ناخودآگاه خود ارسال میکنید، که هر آنچه را به آن میگویید، قبول میکند.
2- انگیزش خود از طریق کشف انگیزههایتان
کشف کنید چه چیزی به شما انگیزه میدهد - چه چیزی شما را به اقدام برای تغییر زندگی هدایت میکند. انگیزههای اصلی شامل عشق، حفاظت از خود، خشم، منافع مالی و ترس هستند. انگیزشِ خود، نیاز به شور و شوق، چشم انداز مثبت، فیزیولوژی مثبت (راه رفتن سریعتر، لبخند، نشستن) و اعتقاد به خود و پتانسیل خدادادیتان دارد.
3- قدرت تجسم
نلسون ماندلا به طور گستردهای در مورد اینکه چگونه تجسم سازی به او کمک کرد تا در 27 سال زندانی، نگرش مثبت خود را حفظ کند نوشته است. او در زندگینامه خود نوشت: "من به طور مداوم روزی که آزادانه راه خواهم رفت را تصور میکردم. آنچه که میخواستم انجام دهم را مجسم میکردم. " تجسم برای بهبود نگرش به خوبی جواب میدهد.
کانال تلگرامی عشق پول،دنیای تجارت کلیک کنید
4- گفتوگوی نگرش برای گفتگوی مثبت داخلی
مکالمه داخلی شما - صدایی که تمام روز به آن گوش میدهید، مانند دانهای عمل میکند که مغز شما را برنامهریزی میکند و بر رفتار شما تأثیر میگذارد. به آنچه که به خودتان میگویید نگاهی دقیقتر بیندازید.
5- قدرت کلمات
پس از رها شدن کلمات در جهان، دیگر نمیتوان آنها را پس گرفت. آنچه ما میگوییم، نشان دهنده چیزی است که در حال حاضر در قلب خود داریم بر اساس همه چیزهایی که ما در مورد خودمان به آن معتقد هستیم. شما میتوانید با آنچه که میگویید، مسیر مستقیم موفقیت را ایجاد کنید.
6- قدرت در احوال پرسی مثبت
وقتی مردم از من میپرسند حالم چطور است، من می گویم "فوق العاده". اکثر مردم از کار و زندگی با کسانی که سعی میکنند با زندگی مانند یک هدیه زیبا برخورد کنند لذت میبرند.
7- شور و شوق، ابزار حیاتی برای با انگیزه ماندن
شور و شوق به نگرش مانند تنفس به زندگی است. شور و شوق به معنی قرار دادن خود در حرکت است. یک روحیه داخلی است که از طریق اقدامات شما به تعهدتان و اعتقاد به آنچه که انجام میدهید صحبت میکند.
8- پیوستن به توانمندسازی روحانی خود
درست همانطور که بدن خود را در پاسخ به نیازهای اصلیمان برای زنده ماندن از لحاظ جسمی تغذیه میکنیم، باید روحیه خود را نیز تغذیه کنیم، زیرا ما موجوداتی معنوی هستیم. بسیاری از مردم انگیزه قوی و مثبت خود را در ایمانشان پیدا میکنند.
9- زندگی خود را با طنز شادتر کنید
طنز یک انگیزه دهندهی قوی است. هر چه شوخ طبعی و خنده در زندگی شما بیشتر باشد، استرستان کمتر خواهد بود، که به معنی انرژی مثبت بیشتری برای قرار دادن نگرش به عمل است.
10- ورزش به شما کمک خواهد کرد که انگیزه داشته باشید
یکی از بهترین راهها برای حرکت به چارچوب ذهنی مثبت و با انگیزه، ورزش است. یک تمرین منظم ورزشی میتواند بازخورد مثبت نسبتاً سریع در قالب کاهش وزن، رشد عضلانی و حس انجام کاری مثبت برای خود را فراهم کند
جملاتی فوق العاده برای تقدیر از همکاران و کارکنان در سازمان که جاری کننده انرژی مثبت در سازمان است:
شما باید همیشه کارهای عالی را قدر بدانید و از دیگر کارها متمایز کنید. افرادی که چنین کارهایی را انجام میدهند، انگیزه زیادی برای ارائه کارهای استثنایی دارند و میخواهند چیزی تولید کنند که دیگران را تحت تأثیر بگذارند. اگر به آنها نشان ندهید که تحت تأثیر کار خوبشان قرار گرفتهاید، در طول زمان آنها تلاش بیوقفهشان را بیفایده دانسته و تمرکزشان را بر روی کار دیگری قرار خواهند داد. بنابراین از کلمات و جملات خاص و کمتر استفاده شده مانند جملات زیر استفاده کنید تا قدردانی ویژهای از آنها ترتیب داده باشید.
۱. کارتان خارقالعاده است!
۲. کار درخشانی بود! آفرین!
۳. واقعاً فراتر از حدانتظار بود.
۴. از این که شما در تیم ما هستید، هیجانزده شدیم. ما دقیقاً به چنین کاری احتیاج داشتیم.
کانل تلگرامی عشق پول،دنیای تجارت کلیک کنید
۵. فوقالعاده است! اصلاً فکرشو نمیکردم که بشه انقدر خوب کاری رو انجام داد.
۶. اگر راستش رو بخواهید، من اول کار فکرش را نمیکردم که بتونیم از پس کار بربیایم اما الان میبینم که شما به خوبی تونستید این کار رو انجام بدید.
۷. ما خیلی خوش شانسیم که چنین فرد خلاقی رو در تیم داریم.
۸. این کار واقعاً عالیه. فکر میکنم که دیگران هم باید این کار رو یاد بگیرند. اجازه دارم که کارتون رو در جلسه گروهی/با همکاران و با رییسم در میون بگذارم؟
۹. رکورد جدیدی با این کار زدید!
۱۰. این کار نشون میده که شما یک الگوی واقعی و یک رهبر در سازمان ما هستید.
منبع: مجله بازده
جذب کارجو از طریق آگهی استخدام آنلاین
بسیاری از کارفرمایان وقتی نگاهی به آگهیهایی که طی سالها منتشر کردهاند، میاندازند، میبینند که یک آگهی کسلکننده را بارها و بارها تکرار کردهاند. پس جای تعجبی ندارد که تعداد پاسخدهندگان کم است و همانها هم از نظر مهارت و استعداد، آش دهنسوزی نیستند. چه باید کرد؟
راههایی است که با کمک آنها میتوانید آگهی استخدامتان را بهینهسازی کنید. نحوه نگارش آگهی شغلی بسیار مهم است. میتوانید از آن بهعنوان یک مزیت رقابتی استفاده کنید.
در اینجا دو سوال کلیدی هست که باید به آنها جواب بدهیم:
1- «چطور کاری کنم که آگهی شرکت در نتایج جستوجو دیده شود؟»
اولین قدم برای استفاده بهینه از آگهی آنلاین، این است که مطمئن شوید آگهی برای تعداد زیادی از کارجویان، «قابل مشاهده» است. شرکتها میتوانند برای افزایش «مشاهدهپذیری» در موتور جستوجو، این روشها را امتحان کنند:
▪️نقش یا اسم شغل را در عنوان آگهی بنویسید. یک کارجو در وهله اول، نام جایگاه شغلی را جستوجو میکند. یا از موتور جستوجو استفاده میکند یا مستقیم به وبسایتهای استخدام میرود. بسیاری از این وبسایتها از «الگوریتم تطبیق دقیق» استفاده میکنند. این یعنی آگهی شما فقط در صورتی قابل مشاهده است که کلماتی که در عنوان آگهی به کار بردهاید، دقیقا همان کلماتی باشد که کارجو در کادر جستوجو تایپ کرده است.
کانال تلگرامی عشق پول،دنیای تجارت کلیک کنید
▪️از کلمات متداول برای توصیف شغل استفاده کنید. برای اشاره به شغل از کلمات «من در آوردی» استفاده نکنید. اگر عنوان «معاون اداری» در زبان شما رایج است، از عنوان «معاون دفتر» استفاده نکنید. استفاده از کلمات غیر متداول، باعث میشود از فرآیند جستوجو حذف شوید.
▪️از کلیدواژهها استفاده کنید. گاهی برای اشاره به یک شغل، دهها واژه وجود دارد. مثلا معاون اداری، مسوول دفتر و منشی گاهی برای اشاره به یک شغل به کار میروند. شما باید کاری کنید که آگهیتان در نتایج جستوجو ظاهر شود، صرف نظر از اینکه کارجو چه واژهای را جستوجو کرده است. کلیدواژهها کمک میکنند که کارجو آگهی شما را پیدا کند.
2- چه کنم تا افراد بیشتری آگهی را بخوانند؟
پس از بهینهسازی موتور جستوجو، باید کاری کنید که کاندیداهای احتمالی، تصمیم بگیرند روی آگهی شما کلیک کنند. میتوانید این مراحل را طی کنید:
▪️یک واژه خلاقانه را بهعنوان شغلی اضافه کنید. درست است که باید از واژههای متداول برای اشاره به شغل استفاده کنید اما باید کمی هم خلاق باشید تا فرقی با بقیه آگهیها داشته باشید.
مثلا اپل در یکی از آگهیهای خود برای جذب مهندس ارشد نوشت: «مهندس ارشد برای جلوگیری از آرماگدون.» کلمه آرماگدون که به معنای نبرد خیر و شر است، قطعا نظر کارجو را جلب میکند. میتوانید برای جذاب کردن عنوان، کمی بیشتر از شغل مربوطه بگویید یا از مزایایش یا محیط خود شرکت.
▪️عنوان نباید خیلی بلند یا خیلی کوتاه باشد. آگهیهایی که عنوان طولانی دارند (بیشتر از ۶۰ حرف)، ۳۰ تا ۴۰ درصد ضعیفتر عمل میکنند.
▪️در عنوان شغلی از پرانتز یا کروشه استفاده کنید. طبق تحقیقات، استفاده از کروشه و پرانتز در عنوان باعث افزایش نرخ کلیک میشود. دلیلش ساده است: پرانتز یک ابزار مناسب است که عنوان آگهی شما را از بقیه آگهیها متمایز میکند. محتوای داخل پرانتز، میتواند جزئیات مربوط به شغل یا شرکت باشد، مثلا: معاون اداری (با بیمه درمانی کامل).
▪️محدوده حقوق را ذکر کنید. ذکر محدوده حقوق در آگهی استخدام در بسیاری از شرکتها یک تابو است اما پیشنهاد میکنم درباره آن فکر کنید. اگر تصمیم گرفتید محدوده حقوق را اعلام کنید، آن را در عنوان آگهی یا شرح وظایف شغل بگنجانید. این کمک میکند انتظارات میان شما و کارجو شفافتر شود. البته این استراتژی برای همه شرکتها مناسب نیست و نیاز به تحقیق و بررسی جوانب دارد.
پنج گام برای مدیریت یک کارمند ناراضی
کارمندان ناراضی همان کسانی هستند که کارآفرینها ناگزیرند با آنها سر و کار داشته باشند. مشکل اصلی این کارآفرینان در ارتباط با کارمندان ناراضی این است که آنها میتوانند یک خطرپذیری یا ریسک بزرگ را به شرکت شما وارد کنند. پس:
1- حرفهای عمل کنید؛ صرفنظر از اینکه کارمندان ناراضی چطور رفتار میکنند.
2- اجازه ندهید که مسأله ای جدی شود. وقتی برای اولین بار متوجه میشوید که چنین مشکلی وجود دارد؛ یعنی وقت آن رسیده است که به آن بپردازید.
3- این مسأله را خصوصی نگه دارید؛ بجای مواجهه با یک کارمند ناخرسند در مقابل دیدگان همه کارمندان، ترتیبی بدهید که این رویارویی بسیار خصوصیتر اتفاق بیفتد مثلا در یک اتاق کنفرانس یا در یک دفتر خصوصی.
کانال تلگرامی عشق پول،دنیای تجارت کلیک کنید
4- همه چیز را مستند کنید؛ امروزه، گاهی دادخواهی برای کممایهترین دلایل و پیش پا افتادهترین مسائل اتفاق میافتد.
5- وقتی کارمندان ناراضی شما از انجام امور بنحوی شایسته و معمول قصور ورزند یا کاری کنند که شرکت دچار کاهش سرعت شود، به آنها قدرت و اختیار عمل ندهید.
اگر احساس میکنید که شاید کارمندی وجود داشته باشد که بتواند معضل جاری را تا حد یک مشکل خطرناک و حلنشدنی بالا ببرد، در انتخاب یک دستیار یا مشاور تردید نکنید.
در هر حال ممکن است این اتفاق برای شما هم بیفتد و مدیریت صحیح شما میتواند کمک کند تا از موقعیتهایی که بالقوه خطرناک و فراگیر هستند، اجتناب کنید. بنابراین، هیچ کسی نمیخواهد سر و کارش با کارمندان ناراضی باشد، اما دیر یا زود با این بخش از کار نیز مواجه خواهید شد. پس، بهتر است همواره آماده یک رویارویی مناسب و درخور باشید.
بهبود اعتماد به نفس با ایجاد 14 عادت ساده روزانه!
برای رسیدن به موفقیت، علاوه بر برنامه ریزی و پشتکار، به اعتماد به نفس کافی نیاز داریم. داشتن اعتماد به نفس بالا، مسیر رسیدن به اهداف را برایتان هموارتر می کند.
اگر برای تقویت اعتماد به نفس انگیزه کافی ندارید، باید بدانید داشتن اعتماد به نفس کافی یکی از وظایف مهم انسانی است. دالایی لاما (رهبر دینی بوداییان تبت) می گوید: "هر کسی با اعتماد داشتن به توانایی های خود می تواند دنیای بهتری بسازد." این جهان به اعتماد به نفس ما نیاز دارد، پس از اینکه به خودتان ببالید و بگویید چقدر عالی و فوق العاده هستید، ابایی نداشته باشید.
در اینجا برای تقویت اعتماد به نفس، ایجاد 14 عادت ساده روزانه را پیشنهاد می کنیم:
▪️ با اطرافیان تان مهربان باشید
با مهربان بودن و کمک کردن به دیگران این احساس در شما ایجاد می شود که خیلی هم انسان بی فایده ای نیستید.
▪️لباس های زرد بپوشید
رنگ زرد سبب ایجاد آرامش و حالت شادی و سرزندگی می شود. شاید فکر کنید این ادعا چندان قابل اطمینان نیست؛ اما اگر توجه کنید همیشه نور آفتاب سبب می شود احساس آرامش پیدا کنید. گل های زرد رنگ بهار نیز احساس شادی و آرامش بهوجود می آورند.
▪️صاف بایستید
وقتی خمیده راه می روید، احساس بدی نسبت به خودتان دارید. بهبود طرز ایستادن به طور شگفت انگیزی روحیه و حال فرد را بهتر می کند.
▪️به دنبال یادگیری بیشتر بروید
شاید خواندن اطلاعات ناچیز روزانه وقت زیادی از شما نگیرد اما همین وارد کردن اندک اطلاعات جدید در مغز، زندگی تان را متحول می کند. با یادگیری چیزهای جدید به احساس رضایت می رسید که سبب افزایش اعتماد شما به خودتان می شود.
▪️اتاق تان را تمیز کنید
این بهترین توصیه در فنگشویی است: «اگر به دنبال ذهنی پاک و قدرتمند هستید، اتاق خواب تان را تمیز کنید.» اصطلاح ژاپنی "esho funi" به معنای یکپارچگی زندگی و محیط است و وقتی به آن دست یابید، بهتر می توانید افکار شاد و سرزنده را وارد زندگی تان کنید.
کانال تلگرامی عشق پول،دنیای تجارت کلیک کنید
▪️عکس سلفی بگیرید
وقتی خود را شاد می بینید، ضمیر ناخودآگاه تان این شادی را دریافت می کند و احساس می کنید واقعا شاد و خوشحال هستید. پس در هر جایی سلفی بگیرید، البته خیلی هم در سلفی گرفتن افراط نکنید!
▪️هدف مشخصی را در نظر بگیرید و به آن برسید
البته نیاز نیست هدف سختی برای خود تعیین کنیم، اگر کار ساده ای مانند احوال پرسی با خانواده را در لیست کارهای روزانه مان قرار دهیم، تیک زدن کنار آن بعد از تماس با خانواده، سبب ایجاد احساس شادی و اعتماد به نفس در ما می شود.
▪️به موسیقی شاد گوش کنید
گوش دادن به آهنگ های موردعلاقه از نظر روانی حالت ذهنی شما را بهبود می دهد. اگر این آهنگ پیامی شادی بخش داشته باشد، سبب ایجاد احساس قدرت و اعتماد به نفس در شما می شود.
▪️چیزهای جدیدی را امتحان کنید
سعی کنید هر روز کار جدیدی انجام دهید، حتی اگر خیلی کوچک باشد. برای مثال از مسیر جدیدی به سرکارتان بروید. این حس ماجراجویی و تغییر سبب می شود اعتماد به نفس تان بالا رود.
▪️از دیگران کمک بگیرید
هیچ وقت فکر نکنید کمک خواستن از دیگران نشانه ی ضعف و ناتوانی است. اینکه از همکارتان بخواهید در انجام پروژه ی بزرگی که مدت ها روی آن کار کرده اید به شما کمک کند، باری از روی دوش تان برداشته و انجام کارها را برایتان آسان تر می کند و به خاطر داشتنِ شجاعتِ درخواست کمک از دیگران، احساس اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.
▪️لیستی از تمام چیزهای خوب در زندگیتان بنویسید
یک دفترچه یادداشت بخرید و تمام چیزهای خوبی که در زندگی دارید را روی کاغذ بیاورید. وقتی حال و هوای خوبی ندارید، به سراغ این دفترچه بروید و داشته هایتان را ببینید. یادآوری چیزهای خوبی که در زندگی دارید باعث می شود حال بهتری پیدا کنید.
▪️عطر موردعلاقه تان را بزنید
حس بویایی قوی ترین حس انسان است؛ خصوصا در رابطه با حافظه و احساسات. تحقیقات نشان می دهد 90 درصد زنانی که به خود عطر می زنند، نسبت به زنانی که اصلا به سراغ عطر نمی روند، اعتماد به نفس بیشتری دارند.
▪️هنگام حرف زدن از دست هایتان استفاده کنید
بخشی از مغز که حرکات را کنترل می کند و منطقه ای که مسئول صحبت کردن است با یکدیگر همپوشانی دارند. پس حرکات دست سبب میشود جملاتی را که به زبان می آورید، بیشتر باور کنید.
▪️به تصاویر نگاه کنید
وقتی در تصاویر شاد و خاطره انگیز غرق شوید ناخودآگاه لبخند روی چهره تان می آید و احساس اعتماد به نفس بیشتری خواهید کرد. پیشنهاد می کنیم چند عکس زیبا و خندان از اعضای خانوادهتان را روی میز کار خود قرار دهید.
منبع: bustle
چگونه با همکارانمان رابطهای محکم بسازیم؟
در حقیقت، بسیاری از ما از همکارانمان بسیار دور هستیم. ما بیشتر از هر زمان دیگری متحمل استرس و فشارهای عصبی هستیم و ۵۰ درصد انسانها در شغل خود احساس بیثباتی میکنند.
چگونه میتوانیم در فضاهای پر از استرس و فشار، ارتباط دوستانه ایجاد کنیم؟
ما معتقدیم که میتوان این کار را با همدلی بیشتر انجام داد. همدلی را میتوان با انجام ۴ کار نشان داد: متوجه شدن درد و استرس دیگران، آن را مهم و حائز اهمیت شمردن، نگران شدن برای آن شخص و کاری برای کم کردن این استرس انجام دادن.
همدلی چه یک عمل گروهی چه فردی باشد ارزشها در محل کار را افزایش میدهد. همدل بودن روش دیدن همکاران و دید به خودمان را تغییر میدهد و به دیدن سازمان خود به عنوان سازمانی انسانی کمک میکند.
در ادامه به چهار روش همدل کردن افراد در محل کار میپردازیم:
1- مهارت متوجه شدن رنج دیگران را افزایش دهید
نشانههای رنج در محل کار معمولاً ثابت هستند. قاعدهی معمول حرفهای بیان میکنند که نشان دادن احساسات زیادی در محل کاری امری صحیح نیست که این هنجار، دیدن رنج دیگران را برای ما سختتر میکند. توجه کردن بیشتر همکاران و در دسترس قرار دادن خود هم به صورت فیزیکی و هم به صورت روحی به متوجه شدن احساسات همکاران کمک خواهد کرد.
کانال تلگرامی عشق پول،دنیای تجارت کلیک کنید
2- ظرفیت پرس و جوی خود را افزایش دهید
هنجارِ معمول در مورد جدا نگه داشتن زندگی کاری و شخصی میتواند مانعی برای پرسیدن سؤالات شخصی از همکارانمان باشد.
سازمانهایی از قبیل Accenture و EY اکنون در حال ارائه دادن برنامههای آموزشی چگونگی پرس و جو از همکاران به منظور ایجاد همدلی در محل کار هستند. پرسیدن "چطور هستید؟" یکی از این روشهاست. استفاده از این گونه سؤالات با صداقت در زمان و فضای مناسب ممکن است احساس امنیت را افزایش دهد و راه را برای همدلی باز کند.
اگر پرسیدن مستقیم برای شما دشوار است، با به اشتراک گذاری مشکلات خود با آن شخص رابطهی نزدیکتری بسازید.
3- احساس نگرانی خود را افزایش دهید
احساس کردن مشکل شخص دیگری معمولاً با احساسی که محققان نگرانی همدردی مینامند همراه است. این احساس یک تمایل گرم برای خوب بودن احوالات طرف مقابل است. این حس زمانی که نقطهی مشترکی بین افراد وجود داشته باشند به راحتی به وجود می آید.
4- با انجام اعمالی برای همدلی با دیگران خلاقیت خود را افزایش دهید
زمانی که با شخصی با مشکلات رو به رو میشویم هنجارهای اجتماعی معمولاً به ما دستوراتی برای انجام میدهند. این هنجارها شامل تسلیت گفتن، پیشنهاد کمک دادن و فرستادن گل و یا کارت میشوند. این دستورات میتواند کمک کننده باشند اما در چشم شخص دریافت کننده معمولا کلیشهای جلوه میکنند.
در سازمانی برادر زادهی یکی از مدیران قبل از یک جلسهی مهم کاری در تصادفی کشته شده بود. کارمندان این سازمان به جای پیروی از قاعدههای کلیشهای، به چندین روش برای کمک به او فکر کردند. این روشها شامل خارج کردن او از جلسهی کاری، انجام کارهای مهم او، دادن مرخصیهای خود به او، فرستادن شعرهایی برای خانوادهاش و سازماندهی مراسم ختم میشدند.
منبع: Hbr
12 قانونی که شما را در زندگی شخصی و حرفهای به موفقیت می رساند
اغلب افراد به دنبال دست یابی به موفقیت در زندگی شخصی و کسب و کار خود هستند؛ اما راه مشخصی برای رسیدن به موفقیت وجود ندارد. همان طور که مسیرهای زیادی برای رسیدن به قله وجود دارد، موفقیت واقعی نیز با روشهای مختلفی حاصل می شود. در اینجا 12 قانون برای رسیدن به موفقیت معرفی می شود.
◀️ قانون عمل و عکسالعمل
هر نوع انرژی ای که در زندگی و کسب و کار جذب کنید، دنیای پیرامون همان را به سمت شما برمی گرداند. دنیا به شما پاداش می دهد یا مجازاتتان خواهد کرد. شما خود نقطهی شروع موفقیت یا شکست هستید، پس باید دقت بیشتری به کار ببندید.
◀️ قانون حرکت
موفقیت خود به خود اتفاق نمی افتد. باید ایدههای خود را برای رسیدن به موفقیت اجرا کنید. برای دست یابی به موفقیت در کسب و کارتان، به خود اعتماد کنید و تمام کارهایی که برای تکامل، پیشرفت و بهبود نیاز است را انجام دهید.
◀️ قانون پذیرش
برای تغییر شرایط زندگیتان، باید بتوانید شرایط موجود را بپذیرید. اگر از شرایط موجود رضایت ندارید، اما قدرت این را دارید تغییرات لازم را به وجود آورید.
باید بدانید چه چیزی را بپذیرید و همه چیز را رها کنید. مسیر جدیدی برگزینید و روی چیزهایی که قدرت تغییرش را دارید متمرکز شوید.
◀️ قانون تکامل
برای رسیدن به موفقیت بیشتر، باید بخواهید رشد کنید. اولین گام در مسیر رشد و تکامل خود شما هستید. همین طور که خودتان رشد می کنید می توانید کسب و کارتان را هم توسعه دهید. وقتی خودتان کوچک بمانید، کسب و کار شما هم کوچک خواهد ماند.
◀️ قانون مسئولیت پذیری
باید در قبال اعمال خود و افرادی که در زندگیتان حضور دارند، مسئولیت پذیر باشید. وقتی شکستها و اشتباهات خود را به گردن دیگران بیندازید و فکر کنید بدشانسی آورید یا هیچ چیز تحت کنترل شما نبود، خود را در مسیر شکست قرار دادهاید. مسیر موفقیت با توانایی و مسئولیت پذیری شما پیموده می شود.
کانال تلگرامی عشق پول،دنیای تجارت کلیک کنید
◀️ قانون پیوستگی
این قانون می گوید گذشته، حال و آیندهتان با هم ارتباط دارند. باید بتوانید از گذشته درس بگیرید و به دنبال ایجاد تغییرات اساسی در زمان حال باشید تا آیندهای مطمئن و موفق در انتظارتان باشد.
◀️ قانون تمرکز
قانون تمرکز به ما می گوید نمی توانیم همزمان به دو چیز مختلف فکر کنیم. وقتی تمام توجه و تمرکز خود را روی یک موضوع بگذارید، قطعاً به پیشرفت بیشتری هم خواهید رسید؛ اما اگر همزمان روی دو موضوع تمرکز کنید، نتایج متوسطی در انتظارتان خواهد بود.
◀️ قانون اصالت
باید کلام و رفتارتان یکی باشد و اصالت خود را حفظ کنید. اگر اعمال شما با گفتارتان تفاوت دارد، هیچ موفقیتی در انتظارتان نخواهد بود. سعی کنید همواره واقعی باشید. اگر صادق باشید دیگران با اشتیاق بیشتری به سمت شما جذب میشوند.
◀️ قانون اینجا و همین حالا
مایکل جردن، بسکتبالیست مشهور، می گوید: شما هرگز نمی توانید بازی امروز را با امتیازات بازی دیروز ببرید. هر روز یک روز نو است. پس روی زمان حال خود تمرکز کنید. همین جا باشید و هر لحظه شانس موفقیت خود را بیشتر کنید.
◀️ قانون تغییر
این قانون می گوید تاریخ خود را تکرار می کند، مگر این که از آن عبرت بگیرید. اولین جایی که باید شروع به تغییر کنید رو به روی آینه است. باید در گذشته غرق شوید و ببینید کجا اشتباه کردهاید و کجا قدم درستی برداشتهاید.
با داشتن این طرز تفکر، می توانید عاداتی که سبب دور شدن شما از موفقیت می شود را تغییر دهید یا رفتارهایی را تکرار کنید و بهبود دهید تا در مسیر موفقیت قرار بگیرید.
◀️ قانون استقامت
این قانون می گوید موفقیتهای بزرگ در زندگی و کسب و کار با صبر و استقامت به دست می آید. هیچ چیزی در زندگی و کار به سادگی حاصل نمی شود.
◀️ قانون الهام بخشی
این قانون می گوید موفقیت شما نتیجهی انرژی و تلاشی است که صرف کردهاید. وقتی به موفقیت می رسید که احساس کنید الهام بخش هستید. حس کم ارزشی را از خود دور کنید. باید روح و روان شما هدفی داشته باشد که برایتان الهام بخش است.
منبع: Entrepreneur
پیامدهای تعدیل نیرو در پایان سال
معمولا پایان سال، متداولترین زمان برای اخراج کارمندان است. ولی اخراج افراد در شگفتانگیزترین زمان سال، تقریبا همیشه امری تاسف برانگیز است.
◀️ چرا این اتفاق رخ میدهد؟
اگر شما انسانی هستید که توان نابودی بشریت را دارد، پس ممکن است استدلال کنید که اخراج کارمندان در تعطیلات امری کاملا منطقی است. در سالهای بحرانی برای کسب و کارها کاهش هزینهها یک راه آسان برای ایجاد یک حد پایین برای هزینهها است. همچنین یک نکته روانشناختی درباره آخر سال وجود دارد که میگوید لازم نیست بار اضافی را با خود به سال بعد ببریم.
یکی از مدیرانی که با او درباره این موضوع حرف میزدم، گفت: «آسان نیست که هر کسی را بدون برنامه مشخص و با توجه به زمان اخراج کنیم. اما این اتفاق باید بیفتد و تصمیمات باید بر عوامل زیادی استوار باشد. با وجود این، زمانبندی مشخص برای این کار نمیتواند یکی از این عوامل باشد.» آن مدیر اشتباه میکرد چرا که نیروی کار از انسانها تشکیل شده است، نه روباتها.
◀️ چرا باید از آن پرهیز کنید؟
دلایلی برای نادرست بودن این تصمیم وجود دارد. پرهیز از اخراج کارمندان در پایان سال و تمرکز بیشتر بر ارائه خدمات با توان بیشتر باعث میشود که از شرکت شما تقاضای کالا و خدمات بیشتری شود. در این صورت ممکن است در صورت اخراج کارمندان، نتوانید به مشتریان بیشتری فکر کنید. همچنین زمانی که شما در ماه پایانی سال تعدادی از کارکنان را تعدیل میکنید، مسوولیتهای اضطرابآور آنها به کارمندان باقیمانده شرکت منتقل میشود. و اگر اثرات این تصمیم شما زیاد باشد، ممکن است که اضطراب زیاد، افزایش ساعت کاری و دوری از اهداف و برنامههای آینده را برای آنان به همراه داشته باشد. به گونهای که حتی یک جشن تعطیلات خوب و پاداش آخر سال هم ممکن است نتواند از باری که بر دوش آنها گذاشتهاید، بکاهد.
کانال تلگرامی عشق پول،دنیای تجارت کلیک کنید
جنیفر اسمایسر، مشاور منابع انسانی، میگوید «حتی زمانی که دلیل تعدیل قابل درک باشد، مدیری که کارمندان را در آخر سال اخراج میکند مانند یک شیطان به نظر میرسد. این اقدام تاثیرات بلندمدتی روی نظر کارمندان نسبت به مدیر و حس امنیت شغلی در آنها میگذارد.» شما میتوانید منطقیترین توضیحات را به کارمندان خود بدهید اما در آخر، آنها در حالی به شما مینگرند که انگار به فردی که بدترین تصمیات و رفتاری غیر انسانی را دارد، نگاه میکنند.
◀️ آیا تعدیل نیرو در پایان سال، میتواند قابل قبول باشد؟
با همه آنچه گفته شد، در بعضی مواقع اخراج کارمندان در پایان سال گریزناپذیر است. برای نمونه: رفتار نادرست یک کارمند که کارمندان دیگر را مورد آزار و اذیت قرار میدهد (که متاسفانه بهطور اتفاقی مصادف با تعطیلات شده باشد). شرکت با وجود کاهش حقوق و دستمزدها، با خطر سقوط مواجه باشد: در این شرایط انتخابی بین بد و بدتر صورت میگیرد ولی همچنان پیامدهای بد اخراج کارمندان به قوت خود باقی است.
در این مورد با چشمان کاملا باز پیش بروید و خود را برای گفتوگویی واقعی و روشن در مورد اتفاقی که رخ داده و همچنین امنیت شغلی، با کارمندانتان آماده کنید.
◀️ اگر چنین چیزی اجتنابناپذیر است، از آن مراقبت کنید
تعطیلات پایان سال مصادف با زمان محبت و عشق ورزیدن به همنوع است. در صورتی که اخراج کارکنانی که به جرم سنگینی مرتکب شدهاند، گریزناپذیر باشد، کمترین کاری که میتوانید در مورد آنها انجام دهید، این است که با آنها رفتاری داشته باشید که انتظار دارید دیگران در چنین موقعیتی با شما داشته باشند چرا که ماه پایان سال یکی از بدترین ماهها برای پیدا کردن شغل است.
یک بسته پیشنهادی حمایتی و همچنین مساعدتهای دوره بیکاری، میتواند از سختی این دوره بکاهد.
رفتار شما هنگام اخراج کارمندان، درست به اندازه رفتار شما هنگام مدیریت اهمیت دارد. مهم نیست چه توافقی بین شما و کارمند اخراج شده صورت گرفته باشد، مهم این است که پس از تعدیل شما باید توضیحاتی را برای کارمندان باقیمانده آماده کنید که نشان میدهد قرار است چه رفتاری با آنها داشته باشید. این انتخاب شماست که نیازمند ارادهای برای انجام کار درست است.
منبع: Forbes
چند عادت رایج و مخرب که شادی را از ما می گیرد
هر فردی در زندگی به دنبال شادی و خوشبختی است. هر روز تصمیمات زیادی می گیریم که روی تفکر و احساس ما در مورد خودمان اثر می گذارد. می خواهیم از ترس و نگرانیها فرار کنیم و یک زندگی آرام و بیدغدغه برای خود فراهم کنیم؛ اما گاهی برخلاف انتظارمان، با اندوه و اضطراب مواجه می شویم.
در واقع عادتهای بدی وجود دارد که به ما آسیب می رساند و رضایت و شادی را از زندگیمان سلب می کند. در ادامه 10 عادت مخرب معرفی می شود که با اجتناب از آنها، شادی و خوشبختی دائمی نصیبتان می شود.
▪️مقایسه دائمی خود با اطرافیان
شاید به ظاهر زندگی اطرافیانتان نگاه کنید و به این نتیجه برسید بهترین و پردرآمدترین شغل را دارند، ظاهر جذابتری دارند و در زندگی شادتر هستند؛ اما گاهی این مقایسهها درست نیست، زیرا هر فردی زندگی منحصر به فردی دارد و استعدادها، اهداف و تمایلاتی را در وجود خود نهادینه کرده است.
▪️قدردان نبودن
قدردانی، ذهن شما را به داشتههایتان متمرکز کرده و زندگیتان را متحول می کند. اگر ندانید در زندگی از چه نعمتهایی برخوردار هستید و قدردان آنها نباشید، هیچ وقت به احساس رضایت نخواهید رسید. قدردان بودن از استرستان کم می کند، به ذهنتان آرامش می دهد و از شما شخصیتی مهربان و انعطاف پذیر می سازد.
▪️غرق ترس یا نفرت شدن
مغز انسان تمام تهدیدات و خطرات واقعی را شناسایی کرده و با هشدار دادن، سبب امنیت فرد می شود؛ اما اضطراب و ترس بی مورد زندگی ما را تلخ می کند.
نفرت به اندازهی ترس مخرب است. نفرت سبب می شود تا شادیهای زندگیمان از دست برود.
▪️تمرکز کامل روی گذشته و آینده
اگر تنها توجهتان روی گذشته یا آینده باشد، تجربیات و فرصتهای پیش رویتان را از دست خواهید داد. شما باید در لحظه زندگی کنید و توجهتان معطوف به زمان حال و اطرافیانتان باشد. در غیر این صورت، روزها را پشت سر می گذارید، در حالی که زندگی کردن در لحظه را تجربه نکرده اید. مطالعات نشان میدهد افرادی که در لحظه زندگی می کنند و به زمان حال می اندیشند، شادتر هستند و تمایل بیشتری به ارتباط با دیگران دارند.
▪️تمرکز روی مسائل غیرقابل کنترل
در بیشتر مواقع ما با تلاش زیاد برای کنترل تمام مسائل، شادی و آرامش را از خود سلب می کنیم. پس به جای تلاش برای کنترل تمام جزئیات، اجازه دهید زندگی روال عادی خود را طی کند. خیلی روی مسائل غیرقابل کنترل زندگی تمرکز نکنید و از نگرش جدید خود بهترین استفاده را ببرید.
▪️گرفتار سرزنش کردن
سرزنش دائمی دیگران به خاطر مشکلات موجود، عادت بسیار مخربی است که هم به فرد و هم به اطرافیان آسیب میرساند.
بیشتر افراد تصور می کنند با مقصر دانستن دیگران، پشیمانی و ناامیدی را از خود دور می کنند. حقیقت این است، هر کس مسئول اعمال و رفتارش خودش هست. هیچ کس نمی تواند ما را مجبور به کاری کند یا مسئولیت اعمال ما را به عهده بگیرد.
کانال تلگرامی عشق پول،دنیای تجارت کلیک کنید
▪️مال اندوز بودن
مطمئن باشید ماشین و خانه گران قیمت، مبلمان شیک، ساعت طلا و تمام چیزهایی که آرزوی آن را دارید، به شما احساس رضایت نخواهد داد. اگر بخواهید برای داشتن آنها خود را در فشار مالی قرار دهید، تنها به استرس و نگرانیتان می افزایید.
▪️ارتباط با افراد سمی
باید مراقب انسانهای سمی باشید زیرا مدام نظرات شما را انکار می کنند، وقتی به چیزی نیاز دارند به سراغتان میآیند و به آرزوها و باورهای شما احترام نمیگذارند. سمیها نمی دانند چطور باید با دیگران ارتباط سالمی برقرار کنند.
نباید اجازه دهید معاشرت با افراد سمی به زندگی شما آسیب برساند و کیفیت زندگیتان را پایین بیاورد.
▪️نادیده گرفتن رؤیاها به خاطر تنبلی
به تعویق انداختن همیشگی کارها سبب از بین رفتن شادی طولانی مدت ما می شود. خیلی از افراد به خاطر تنبلی، زمان و انرژی خود را هدر می دهند، در حالی که می توانیم از این دو منبع ارزشمند برای دنبال کردن اهداف و آرزوهای خود استفاده کنیم.
▪️انتقاد کردن از خود
انتقاد از خود برای شناسایی عیبها و بهبود مهارتها لازم است. خیلی خوب است که نقاط ضعف خود را بشناسید. از طرفی منفی بافی و خودگویی های منتقدانه، شما را به جایی نمی رساند و باعث می شود از شادیهای واقعی زندگی جا بمانیم.
منبع: Entrepreneur